Almindelige salgs- og leveringsbetingelser

Link til: Almindelige salgs- og leveringsbetingelser

  1. Aftalegrundlag
    Nærværende almindelige salgs- og leveringsbetingelser er
    gældende i forbindelse med leverancer af ydelser fra Anker &
    Nygaard ApS (herefter benævnt A&N) til kunder, såfremt der
    ikke skriftligt er aftalt andet mellem parterne.
  2. Fortrolighed
    Enhver teknisk, forretningsmæssig eller anden information,
    som A&N modtager fra Kunden eller dennes repræsentant og
    ikke er beregnet til videregivelse, behandles fortroligt. Den vil
    ikke blive brugt, afsløret, offentliggjort eller videregivet til nogen
    tredjemand, med mindre dette sker i forbindelse med behørig
    opfyldelse af en aftale med den, der har udleveret
    oplysningen.
  3. Tilbudsvarighed – Levering
    Tilbud udarbejdet og afgivet af A&N er gældende 90
    kalenderdage fra den tilbudsdato der er anført i tilbuddet, idet
    det forudsættes, at priser fra 3. mand der måtte være indeholdt
    i tilbuddet er uforandret. Forlængelse af tilbudsfrist skal enten
    ske skriftligt eller være anført særskilt i det fremsendte tilbud.
    Tidspunktet for levering af de nævnte ydelser aftales ved
    accept af tilbud, og skal foreligge skriftligt i forbindelse med
    ordrebekræftelse.
  4. Kundens forpligtigelser
    A&N´s udarbejdelse af tilbud og projekter tager udgangspunkt
    alene i de modtagne materialer, beskrivelser og informationer.
    Ved aftalens indgåelse forudsættes, at A&N får stillet
    anvendeligt tegningsmateriale af tilfredsstillende kvalitet til
    rådighed, ligesom beskrivelser, krav, tidsplan og rettelsesblade
    skal være fremsendt. Kunden er pligtig til uden ophør at
    informere A&N om ændringer i projektet, herunder reviderede
    tegninger eller ændrede aftaler og krav, som kan have
    indvirkning på A&N´s udarbejdelse af korrekt projektgrundlag
    og iværksatte handlinger. Såfremt kunden ikke agerer loyalt i
    forhold til ovenstående, har A&N krav på at få betaling for
    forgæves anvendte ressourcer og omkostninger.
  5. Forsinkelse – Force majeure
    Såfremt der forekommer forsinkelse i forhold til det aftalte, er
    A&N kun ansvarlig for forsinkelser såfremt disse kan
    henregnes til A&N´s forhold, og der ikke i tilbudet er taget
    forbehold herfor.
    Er forsinkelsen forårsaget af underleverandører, tredjemand
    eller Kundens forhold, kan der ikke rettes krav mod A&N.
    Hvis forsinkelsen kan henregnes til A&N´s forhold kan Kunden
    kræve erstatning, idet erstatningen dog maksimalt kan udgøre
    et beløb svarende til det A&N selv har modtaget for opgaven.
    A&Ns forpligtelser begrænses generelt af force majeure,
    herunder bl.a. krig, optøjer, strejker, lockout, uheld ved
    produktion og transport samt ethvert andet forhold, der ikke er
    undergivet A&N´s kontrol, herunder også manglende,
    mangelfuld eller forkert levering fra underleverandører.
    Hvis omstændighederne har eksisteret i mere end 3 måneder,
    kan såvel A&N som køber ophæve aftaler, der berøres heraf.
    Erstatningskrav kan ikke gøres gældende i sådanne tilfælde.
  6. Mangler
    A&N har udarbejdet et projekt på grundlag af modtagne
    materialer og informationer.
    Straks ved modtagelse af projektet er Kunden pligtig til at
    gennemgå materialet med henblik på at sikre at det opfylder
    det aftalte i tilbuddet med bilag og ordrebekræftelse, og skal
    uden ophør meddele A&N hvis der er konstateret mangler.
    Hvis A&N fra Kunden har modtaget meddelelse om at der er
    mangler ved det leverede, skal A&N inden 3 arbejdsdage
    påbegynde et afhjælpningsforsøg for så vidt angår de mangler
    der er gjort gældende. Når eventuelle mangler er afhjulpet,
    meddeler A&N dette til Kunden.
    Såfremt A&N ikke er i stand til at afhjælpe en given mangel,
    der kan henregnes til A&N´s forhold og A&N har forsøgt at
    foretage en sådan afhjælpning 3 gange, kan Kunden skriftligt
    meddele A&N at aftalen hæves, såfremt afhjælpning herefter
    ikke har fundet sted 20 dage efter at et sådant skriftligt påkrav
    er afgivet. Der skal dog være tale om en væsentlig mangel for
    at ophævelse kan finde sted.
    A&N´s udarbejdelse af projekter tager udgangspunkt i de
    modtagne materialer, beskrivelser og informationer, og ansvar
    for mangler i det udarbejdede projekt, der først konstateres
    hen i installationsfasen, kan alene medføre ansvar for
    omlevering af projekt, men medfører ikke ansvar for eventuelle
    omkostninger til installations omgørelse, materialer eller
    arbejdsløn for ændringer og manglende enheder eller
    funktioner i det udførte. Der kan aldrig ydes erstatning for
    driftstab, avancetab, samt andre økonomiske konsekvenstab,
    herunder dagbøder eller andre bodsbetalinger.
    Eventuel erstatning i forbindelse med konstaterede mangler
    eller forsinkelser, der kan henregnes til A&N´s forhold, opgøres
    efter dansk rets almindelige regler om erstatning, men kan
    grundlæggende aldrig overstige hvad A&N har modtaget for
    udført arbejde, alternativt den maksimale erstatning A&N har
    forsikringsmæssig dækning for. Nærværende begrænsning i
    erstatningens opgørelse ( maks. Kr. 500.000 pr. sag/ 5 mio.
    personskade) gælder uanset om der fra A&N´s side i
    forbindelse med den erstatningsberettigende hændelse er
    handlet uagtsomt.
    Almindelige salgs- og leveringsbetingelser
    Anker & Nygaard ApS – Gunnar Clausens Vej 60 – 8260 Viby J – Tlf.: 86 15 11 88 – CVR. nr. 28 67 09 31
    Side 2 af 2
    Såfremt en mangelsindsigelse ikke er begrundet i A&N´s
    arbejde men derimod f.eks. underleverandørers ydelser eller
    Kundens egne forhold, er A&N berettiget til at fakturere
    Kunden det tidsforbrug og omkostninger, som A&N har haft i
    forbindelse med udbedring af det pågældende forhold
  7. Afleveringsforretning
    Når A&N er færdig med at udføre sit arbejde i henhold til
    beskrivelsen i tilbudet, alternativt at ”første inspektion” er sket
    uden anmærkninger, meddeles dette til Kunden og der
    afholdes herefter, senest 3 hverdage efter at A&N har afgivet
    en sådan meddelelse, en afleveringsforretning, hvor A&N
    sammen med den af Kunden udpegede projektansvarlige
    gennemgår det leverede. Når gennemgang har fundet sted
    anses levering også for at have fundet sted.
    Dette er dog kun tilfældet, såfremt det ikke af tilbudet fremgår,
    at aflevering anses for værende sket på anden måde eller på
    et tidligere tidspunkt.
  8. Prisen
    Prisen for de ydelser som A&N skal levere fremgår af tilbudet
    og den udarbejdede ordrebekræftelse samt eventuelle
    skriftlige aftaler indgået i installationsforløbet.
  9. Betalingsbetingelser
    Betalingsbetingelserne er 14 kalenderdage fra fakturadato.
    Sker betaling ikke rettidigt, kan A&N vælge at ophæve aftalen
    ved at fremsende et skriftligt påkrav til Kunden, hvoraf det skal
    fremgå, at aftalen kan ophæves, såfremt betaling ikke har
    fundet sted inden 3 bankdage efter at påkravet er kommet
    frem til Kunden. Reglerne om anticiperet misligholdelse i
    købeloven finder tillige anvendelse.
    A&N vil herefter være berettiget til at kræve erstatning fra
    Kunden beregnet efter dansk rets almindelige regler om
    erstatningsansvar, hvilke regler statuerer, at A&N vil være
    berettiget til at kræve erstatning for sin positive
    opfyldelsesinteresse.
    Såfremt Kunden ikke betaler rettidigt, forbeholder A&N sig ret
    til at ophæve alle igangværende engagementer med Kunden.
    Overskrider Kunden betalingsbetingelserne og vælger A&N
    ikke at ophæve aftalen opkræves morarente efter lov om rente
    ved forsinket betaling.
  10. Misligholdelse fra Kunden
    Kunden skal til enhver tid søge samarbejde og videregive
    informationer til A&N, således at arbejdet og dermed
    gældende tidsplan kan overholdes. Endvidere skal kunden
    stille personale og ressourcer til rådighed i en sådan kvalitet at
    arbejdet ikke bliver forringet eller vanskeliggøres.
    Såfremt Kunden ikke stiller de ydelser eller ressourcer til
    rådighed for A&N som er forudsat i tilbuddet og A&N på trods
    af fremsendt påkrav – fortsat ikke 3 arbejdsdage efter at påkrav
    er fremsat – har fået de pågældende ydelser eller ressourcer
    stillet til rådighed, kan A&N vælge at ophæve aftalen og
    herefter kræve erstatning fra Kunden.
    Erstatning beregnes efter de almindelige regler i dansk ret om
    erstatning, således at A&Ns erstatningskrav kan opgøres til
    A&Ns positive opfyldelsesinteresse.
    Dette er ligeledes gældende i det omfang at Kunden
    misligholder den indgåede aftale eller sine forpligtelser i
    henhold til denne på anden måde.
    Såfremt anlæg godkendes på A&N´s installatørgodkendelse
    for ABA anlæg, er A&N berettiget til at overdrage service og
    vedligeholdelse af anlægget til en installatør efter eget valg,
    såfremt Kunden ikke opretholder kvalificerede medarbejdere i
    blandt sine ansatte.
  11. Ejendomsretten
    Ejendomsretten til de udarbejdede projekter, programmer,
    tegninger, dokumenter mv. tilhører A&N og må ikke uden
    A&N´s skriftlige tilladelse anvendes af køber til andre formål
    end de aftalte.
    Produkter, tegninger, dokumenter mv. må kun i aftalt omfang
    kopieres, overgives til eller på anden måde bringes til
    tredjemands kundskab.
    Ved køb af varer, der helt eller delvist består af software, opnår
    Kunden alene en ikke-eksklusiv licensret til at benytte
    softwaren. Kunden erhverver således ingen form for
    ejendomsret til softwaren.
  12. Kataloger m.m.
    Alle oplysninger om dimensioner, vægt, kapacitet og andre
    data, der er anført i kataloger, prospekter, datablade og
    lignende fra tredjepart, er alene vejledende. Sådanne
    oplysninger er kun bindende i det omfang, aftalen udtrykkeligt
    henviser hertil.
  13. Værnetingsaftale – lovvalgsaftale
    Det er aftalt mellem parterne, at dansk ret skal finde
    anvendelse ved afgørelse af eventuelle tvister i forbindelse
    med indgåelsen af nærværende aftale samt deraf afledte
    tvister.
    Herudover er det aftalt, at rette værneting for sådanne tvister
    er Århus, således at sagsanlæg skal indgives ved en
    kompetent domstol i Århus.
    Gældende fra 01.01.2007.